Svar: Madplan 6 måneder
27. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Birgit
Så længe din datter ikke er ældre, vil hun fortsat have et stort mælkebehov og det vil derfor være helt relevant at hun tilbydes flaske i løbet af dagen. Det kunne f.eks. være før hun puttes til sine lure.
Skemad 2 gang dagligt lyder fint og det vil I nok kunne øge til 3 gange dagligt forholdsvis hurtigt. Det vil sige i løbet af de næste 2-3 uger. Omkring 7 mdr´s alderen trives de fleste børn bedst med 3-4 måltider skemad.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad, flaske, amning, kunne se således ud:
Morgen: Bryst eller flaske
Formiddag: Grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød mv.) evt. med lidt frugtmos, samt lidt vand eller mælk af en kop. Eller et flaskemåltid.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, gerne med lidt kogt kød/fisk og gerne grøntsager med smag og variation, f.eks. rodfrugtsmos. Vand eller mælk af kop eller evt. flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Powernapper måske ½ times tid her.
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, mere og mere af den mad I spiser, naturligvis i en konsistens, som jeres datter kan kapere. Vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes eller flaske
Nat: Hovedsageligt vand, hvis behov.
Jeres datter behøver ikke at få mælk ved siden af grøden/mosen, men kan få vand, hvis hun i øvrigt tager sit mælkebehov på flasken. Det er dog udmærket at supplere med en flaske efter grød/mos, da det også er med til at holde hendes mave igang.
Jeres datter må godt få en lille smule sødmælk fra 6 mdr´s alderen, men det er i det små. Hvis I f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan hele familien spise det samme. Hun skal dog være 9 mdr gammel før komælk kan udgøre en større del af hendes indtag. Så lidt sødmælk i maden eller lidt af en kop, for at prøve at smage kold mælk er okay - men det er i det små. Det er bedre for hende at få modermælkserstatning.
Rigtig meget held og lykke med det hele. Både arbejde og fars pasning. Det bliver hyggeligt for de to:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske