Svar: Madplan 6 måneder

27. september 2006

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Birgit

Så længe din datter ikke er ældre, vil hun fortsat have et stort mælkebehov og det vil derfor være helt relevant at hun tilbydes flaske i løbet af dagen. Det kunne f.eks. være før hun puttes til sine lure.

Skemad 2 gang dagligt lyder fint og det vil I nok kunne øge til 3 gange dagligt forholdsvis hurtigt. Det vil sige i løbet af de næste 2-3 uger. Omkring 7 mdr´s alderen trives de fleste børn bedst med 3-4 måltider skemad.

En plan for dagen med 2-3 måltider skemad, flaske, amning, kunne se således ud:
Morgen: Bryst eller flaske
Formiddag: Grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød mv.) evt. med lidt frugtmos, samt lidt vand eller mælk af en kop. Eller et flaskemåltid.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, gerne med lidt kogt kød/fisk og gerne grøntsager med smag og variation, f.eks. rodfrugtsmos. Vand eller mælk af kop eller evt. flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Powernapper måske ½ times tid her.
Aften: Grøntsagsmos med ...

Annonce

... kød/fisk, mere og mere af den mad I spiser, naturligvis i en konsistens, som jeres datter kan kapere. Vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes eller flaske
Nat: Hovedsageligt vand, hvis behov.

Jeres datter behøver ikke at få mælk ved siden af grøden/mosen, men kan få vand, hvis hun i øvrigt tager sit mælkebehov på flasken. Det er dog udmærket at supplere med en flaske efter grød/mos, da det også er med til at holde hendes mave igang.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeres datter må godt få en lille smule sødmælk fra 6 mdr´s alderen, men det er i det små. Hvis I f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan hele familien spise det samme. Hun skal dog være 9 mdr gammel før komælk kan udgøre en større del af hendes indtag. Så lidt sødmælk i maden eller lidt af en kop, for at prøve at smage kold mælk er okay - men det er i det små. Det er bedre for hende at få modermælkserstatning.

Rigtig meget held og lykke med det hele. Både arbejde og fars pasning. Det bliver hyggeligt for de to:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!